الثلاثاء، 31 يناير 2012

حق الله فى الزراعة The right of God in Agriculture



حق الله فى الزراعة

زكاة الزروع والثمار:
قال تعالى: {يا أيها الذين آمنوا أنفقوا من طيبات ما كسبتم ومما أخرجنا لكم من الأرض} [البقرة: 267].
وقال: {وآتوا حقه يوم حصاده} [الأنعام: 141].
ويرى الإمام أبو حنيفة أن الزكاة تجب في كل ما يقصد بزراعته نماء الأرض، إلا الحطب والقضب والحشيش والشجر الذي ليس له ثمر، وعن داود الظاهري أن كل ما يدخله الكيل يراعى فيه النصاب، وما لا يدخل فيه الكيل، ففي قليله وكثيره الزكاة.
وعن الباقر والصادق أنه يعتبر النصاب في التمر والزبيب والقمح
والشعير، وذهب الشافعي ومالك إلى

 أن الزكاة تجب فيما يكال ويدخر للاقتيات، وعن أحمد بن حنبل أن الزكاة تخرج مما يكال ويدخر، ولو كان لا يقتات به، وأوجبها الهادي في الخضراوات إلا الحشيش والحطب، ورأى الإمام أبي حنيفة هو الأصلح للفقراء.
نصاب زكاة الزروع والثمار: أن يبلغ الناتج من الزروع والثمار خمسة أوسق (الوسق يساوى 560،130كجم) قال (: (ليس فيما دون خمسة أوسق صدقة [الجماعة].
مقدار زكاة الزروع والثمار: نصف العشر من المحصول (5%) إذا سقى الزرع بآلة، والعشر من المحصول (10 %) إذا سقى بالمطر أو بالراحة (بدون آلة) قال (: (فيما سقت السماء والعيون أو كان عَثريًّا (الماء المستنقع) العشر، وما سقى بالنضح (الدلو) فنصف العشر [متفق عليه] وتخرج زكاة الزروع أو الثمار عند نضجها وحصادها، لقوله تعالى: {وآتوا حقه يوم حصاده} [الأنعام: 141].
ويجب على الإنسان أن يتخير أفضل الأنواع ويخرجها زكاة، فقد قال تعالى: {يا أيها الذين آمنوا أنفقوا من طيبات ما كسبتم ومما أخرجنا لكم من الأرض ولا تيمموا الخبيث منه تنفقون ولستم بآخذيه إلا أن تغمضوا فيه واعلموا أن الله غني حميد} [البقرة: 267].
وتخصم النفقات التي أنفقها الزارع على زراعته إذا كانت دينًا عليه -من غير الماء الذي تروى به- من جملة المحصول، وما بقى فهذا الذي يخرج
عنه الزكاة، فمن كانت له أرض أخرجت عشرة قناطير من القطن تساوى مثلا ألفي جنيه، وقد أنفق عليها -في غير الري- مع الضريبة العقارية مبلغ ستمائة جنيه (أي ما يعادل ثلاثة قناطير) فإنه يخرج الزكاة عن سبعة قناطير فقط، فإذا كانت سقيت بدون آلة ففيها العشر، وإذا سقيت بآلة فنصف العشر.
زكاة محصول الأرض المؤجرة: زكاة الأرض المؤجرة تكون على المستأجر؛ لأن الزكاة حق في الزرع، وليس على المالك زكاة حينئذ، وهذا هو رأي جمهور العلماء.
زكاة العسل:
اختلف الفقهاء في زكاة العسل، فبعضهم يرى أنه لا زكاة فيه، وبعضهم يرى أن فيه زكاة، لأنه يشبه الحب والتمر حيث يكيله الناس للبيع والشراء، ويدخره الكثير من الناس، وزكاته العشر، وقد ذكر الإمام الشوكاني أن كل أحاديث زكاة العسل ضعيفة لا يصح منها شيء.
زكاة الحيوان:
قال (: (والذي نفسي بيده .. ما من رجل تكون له إبل أو بقر أو غنم لا يؤدى حقها إلا أتى بها يوم القيامة أعظم ما تكون وأسمنه، تطؤه بأخفافها، وتنطحه بقرونها، كلما جازت أخراها، رُدَّت عليه أولاها حتى يقضى بين الناس [الجماعة].
وتجب زكاة الحيوان في الإبل والبقر والغنم، بشروط هي:
1 - أن يمر عليها عام هجري كامل.
2 - أن تكون سائمة (أي: تأكل من العشب الذي لا يشترى كالذي ينبت في الصحراء وليس ملكًا لأحد، أما إذا تغذت على ما يشترى كالعلف فلا زكاة فيها، إلا إذا كانت تربيتها للتجارة، ففيها زكاة التجارة.
3 - أن تبلغ النصاب، ونصابها حسب نوعها كالتالي:
زكاة الإبل: إذا امتلك المسلم خمسة من الإبل (وهي أول نصاب الإبل) فزكاتها شاة، والشاة التي تجزئ في الزكاة يشترط أن تتم سنة كاملة سواء كانت من الضأن أو المعز، كما يشترط فيها أن تكون سليمة من العيوب كما
في الأضحية، وبعد ذلك يخرج شاة عن كل خمسة من الإبل، ففي العشرين من الإبل أربع شياه.
فإذا بلغت الإبل خمسًا وعشرين، فيخرج الزكاة ناقة عمرها سنة وتسمى (بنت مخاض)، وإذا كان عدد الإبل من ستة وثلاثين إلى خمسة وأربعين يخرج الزكاة ناقة عمرها سنتان وتسمى (بنت لبون)، وإذا كان عدد الإبل من ستة وأربعين إلى ستين يخرج الزكاة ناقة عمرها ثلاث سنين وتسمى (حُقَّة)، وإذا كان عدد الإبل من واحد وستين إلى خمسة وسبعين يخرج الزكاة ناقة عمرها أربع سنوات وتسمى (جذعًا)، وبعد ذلك تكون الزكاة في كل أربعين بنت لبون وفي كل خمسين حقة.
زكاة البقر أو الجاموس: إذا امتلك الإنسان ثلاثين بقرة أو جاموسة (وهو أول نصاب البقر) فيخرج الزكاة بقرة عمرها سنة، وتسمى (تبيعة أو تبيعًا إذا كان ذكرًا) إذ يجوز إخراجها من النوعين، وإذا كان عدد البقر أربعين، يخرج الزكاة بقرة عمرها سنتان وتسمى (مسنة)، وبعد ذلك يخرج الزكاة عن كل ثلاثين بقرة تبيعة، وعن كل أربعين مُسنة.
وما بين الفريضتين معفو عنه، فمن عنده 63 ففيهما تبيع أو تبيعة، ومن عنده 65 ففيهما مسنة، ومن عنده 67 ففيهما تبيع ومسنة (تبيع عن ثلاثين ومسنة عن أربعين)، ويعفى عن الست الزائدة لأنها لا تبلغ أقل الفريضتين، والفقهاء يعدون الجاموس صنفًا من البقر، ويجمعون بعضها على بعض.
زكاة الغنم (المعز والضأن): اتفق الفقهاء على أنه ليس فيما أقل من أربعين من الغنم السائمة زكاة؛ لعدم بلوغ النصاب، فإذا كانت أربعين إلى مائة وعشرين (40 -120) شاة، وحال عليها الحول (عام هجري) يخرج الزكاة
شاة واحدة، وفي مائة وإحدى وعشرين إلى مائتين (121-200) ففيها شاتان.
فإذا صار العدد فوق المائتين (201) فأكثر ففيه ثلاث شياه ما لم يبلغ
أربعمائة، فإذا بلغ أربعمائة ففيها أربع شياه، وإذا زاد العدد عن ذلك ففي كل مائة صحيحة بعد ذلك شاة، ولا شيء فيما دون المائة، ففي كل خمسمائة خمس شياه، وفي كل خمسمائة وخمسين خمسُ شياهٍ أيضًا.. وهكذا ما لم تبلغ ستمائة، فإذا بلغت ستمائة ففيها ست شياه، ويخرج ضأنًا من الضأن، ومعزًا من المعز، فإن كان خليطًا منهما، أخرجها من الغالب.
زكاة الخيل والبغال والحمير: لا شيء من الزكاة في البغال والحمير إلا أن تكون للتجارة، فتجب فيها الزكاة، وكذلك الخيل لا زكاة فيها إلا إذا كانت للتجارة، وقال بعض الفقهاء: تجب فيها الزكاة حتى ولو كانت لغير التجارة.


زكاة الركاز والمعادن: الركاز والمعدن هو كل ما وجد تحت الأرض وله قيمة سواء كان منجمًا وجد فيها، أو كنزًا دفنه أحد القدماء، وذلك مثل ما يستخرج من الأرض كالذهب والفضة والحديد والنحاس والبترول، وزكاة هذه الأشياء الخمس (20%)؛ لقول الرسول (: (وفي الركاز الخمس [الجماعة].
دفع القيمة في الزكاة:
يرى جمهور الفقهاء أنه لا يجوز أن يخرج المزكي قيمة زكاته نقدًا لأن الرسول ( قد حدد أشياء بعينها تخرج منها الزكاة، فقال لمعاذ حين بعثه إلى اليمن: (خذ الحب من الحب، والشاة من الغنم، والبعير من
الإبل، والبقرة من البقر [أبو داود وابن ماجه].
على حين يرى الحنفية أنه يجوز دفع قيمة الزكاة، لما في ذلك من التيسير على المزكي، وإعطاء الحرية للفقير حتى يتصرف في المال كيفما شاء، والذي يبدو أن كلا من الرأيين يجوز العمل به -بلا حرج- إذ الغرض هو تحقيق المصلحة لمستحقي الزكاة، وهي تختلف باختلاف الظروف والبيئات، ومن ثم يترك الأمر لتقدير العلماء وحسب ظروف الناس أنفسهم.
زكاة الدَّيْن:
إذا أعطى المسلم أخاه المسلم قدرًا من المال، على سبيل الدَّيْن، وبلغ هذا المال مقدار النصاب، ومر عليه عام هجري يجب عليه أن يخرج عن هذا المال زكاته ويخرجها عند قبض ماله من المدين، أما إذا كان الدين عند إنسان معسر، وقد أنكر هذا الدين، وماطل في سداده، فلا زكاة فيه عند أكثر الأئمة.

The right of God in Agriculture
Zakat on crops and fruits:He says: {O you who believe, spend of the good things which you have earned and what you brought us out of the earth} [Baqarah: 267].He said: {and pay right on harvested} [cattle: 141].In the view of Imam Abu Hanifa that Zakat is obligatory on all intended for planting olive development of the land, but the wood and Alqill and lawn and trees, which has no fruit, and David's apparent that everything going double takes into account the quorum, and not counting a double, at little or a lot of Zakat.Baqir and Sadiq and it is considered a quorum in the dates, raisins, wheatAnd barley, and went Shafei and the owner of that Zakat should be as measured and stored for Aqtiat, and Ahmad ibn Hanbal, Zakat is out, which are measured and stored, even if not fed him, and enjoined the Pacific in vegetables except lawn and wood, and saw Imam Abu Hanifa is more favorable to the poor.Nisaab crops and fruits: the total output of crops and fruits five wasqs (wasq equal to 560.130 kg) said: ((not below five in wasqs charity [group].The amount of zakat on crops and fruits: half of one tenth of the crop (5%) if watered planting machine, and ten of the crop (10%) if watered by rain or comfortable (no machine) said: ((with the watered sky, eyes, or had its roots (water swamp) ten , and watered Balndh (Aquarius) Half of the ten [Agreed] and graduated zakat on crops or fruits at maturity and harvest, says: {and pay right on harvested} [cattle: 141].And should a person should choose the best species and leads them out Zakat, the Almighty said: {O you who believe, spend of the good things which you have earned and that which We have you from the earth or Timmoa malignant than you are spending and you do not Bakhve but Ngamadoa it and know that God is rich Hamid} [al-Baqarah: 267 .And deduct the expenses spent on the cultivation of the sower if we have it - is the water that told him - of the total crop, and it stayed that comes outHis fast, it had land taken out ten kantars of cotton equal to two thousand pounds, for example, has been spending - in the non-irrigation - with the real estate tax the amount of six hundred pounds (the equivalent of three kantars), it comes out of seven kantars Zakat only, if watered without machine wherein ten, and if I brought water to half of the ten machine.Crop land leased Zakat: Zakat land be leased to the tenant; Zakat because the right to culture, not the owner then Zakat, and this is the opinion of the majority of scholars.Zakat honey:Fuqaha 'differed concerning Zakat honey, Some believe that zakat it, and some consider it a charity, because it looks like love and dates where Akalh people buying and selling, and saving for a lot of people, zakaah decade, has said Imam Shawkaani that all the talk of Zakat honey weak not valid anything.Zakat animal:Said (: (and my hand .. no man have camels or cows or sheep do not lead right only brought about by the Day of Resurrection, the greatest be Osmonh, Ttah Bokhvaffha, and Tntha its horns, the more permissible Ojaraha, be branded until passed among the people [ group].The animal must be Zakat on camels, cattle and sheep, the conditions are:1 - to pass the full year Hijri.2 - to be grazing (ie, eat the grass, which does not come like that grows in the desert and does not belong to one, but if the fed bought what Kalalv not zakaah, unless they are bred to trade, wherein trade Zakat.3 - to reach a quorum, the quorum by type as follows:Zakat camels: If a Muslim owned five camels (the first quorum of camels) Vzakadtha sheep, and sheep, which is sufficient in the Zakat is required to be a full year, whether from sheep or goats, which also requires that the sound of defects asIn the sacrifice, and then come out a sheep for every five camels, a camel in the twenty-four sheep.If you hit the camel of five and twenty, are exempted from Zakat camel year old named (girl labor), and if the number of camels from the thirty-six to forty-five out of Zakat camel two years old and called the (girl of Bonn), and if the number of camels from the forty-six to sixty out zakat camels age three years and called the (true), and if the number of camels and sixty-one to seventy-five out zakat camels four years old and called the (trunk), and then be due on the all the forty girl of Bonn and in every fifty true.Zakat cow or buffalo: If you had the rights thirtieth cow or buffalo (which is the first quorum of cow) are exempted from Zakat old cow a year, and called (sell or Tbie if male), as may be out of both, and if the number of cattle forty, comes out zakat cow two years old called the (elderly), and then come out of Zakat for every thirty cows sold, and all forty elderly.And between Alarbtin forgiven, it has 63 in which there sell or sells, and has 65 in which there is an elderly, and has 67 in which there is sell and elderly (sells for thirty older than forty), and shall be exempt from the six extra because they do not amount to less Alarbtin, and scholars are preparing buffalo species of cow, and collect on each other.Zakat sheep (goats and sheep) unanimously agreed that nothing in less than forty sheep flocks Zakat; not reach a quorum, if forty to one hundred and twenty (40-120), sheep, and one year has passed (in AH) out of ZakatOne sheep, and one hundred and twenty to two hundred (121-200), wherein two sheep.If the above has become the number two hundred (201) or more is subject to three sheep unless theFour hundred, if reached wherein four hundred sheep, and if the number has increased from that in every hundred sheep right after that, and nothing in without cent, In the five-hundred-five sheep, and every five hundred and fifty five sheep also .. Thus, unless the amount to six hundred, if reached wherein six hundred sheep, and Dana come out of sheep, goats and Word association, it was a combination of them, remove it from the most.Zakat horses, mules and donkeys: none of the zakat in mules and donkeys, except it be for trade, then you have to Zakat, as well as the horse does not zakaah unless they are for trade, said some scholars: zakaah is due even if they are not for trade.
Zakat ores and minerals: ore and metal is all that is found underground and has a value, whether mine found it, or a treasure buried one of the ancients, such as what is extracted from the earth such as gold, silver, iron, copper and oil, and charity of these things five (20%); the words of the Prophet (
(In the five ore [group].Pay value in the Zakat:The majority of scholars see it is not permissible to go out recommender fitr in cash value, because the Messenger (may select certain things out of Zakat, he said to forbid when he sent to Yemen: (Take your love of love, and the sheep of the flock, and of the camelCamel and a cow from the cow [Abu Dawood and Ibn Majah].On when he sees the tap that may be paid the value of Zakat, because that is easier for the donor, and to give freedom to the poor even dispose of the money however he wants, which both appear to be two views may work it - unabashed - The purpose is to achieve the interests of persons entitled to Zakat, which is vary according to circumstances and environments, and then left to the discretion of scientists and the circumstances of the people themselves.Zakat religion:If given a Muslim brother Muslim amount of money, for religion, was the money amount of a quorum, and passed it in AH he must get out of this money zakaah and pay it when you catch his money from the debtor, and if the debt is when a person is insolvent, has denied this debt , and remiss in the plug, not the Zakat when more imams


_________________

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق